← #nieuws

Vaccineren Ja!/Nee? – een prikkelende tentoonstelling

,

‘Vaccineren Ja!/Nee?’ is een prikkelende tentoonstelling over veelvoorkomende onderwerpen in het vaccinatiedebat. Samen met de afdeling Viroscience van het Erasmus MC injecteert het Natuurhistorisch Museum Rotterdam iedereen met wetenschappelijk onderbouwde, feitelijke informatie om daarmee een  goed  geïnformeerde  keuze  te maken. Bezoekers kiezen ‘ja – prima’ of ‘nee – liever niet’ en komen elkaar weer tegen bij het groepsimmuniteit-spel dat laat zien waar het bij vaccinatie om draait: de gezondheid van ons allemaal. De tentoonstelling duurt van l december 2019 t/m 7 juni 2020.

Sinds de eerste toepassing van vaccinatie tegen pokken door Edward Jenner  in  1796 zijn er vaccins voor infectieziekten zoals polio, mazelen, difterie, kinkhoest en tetanus ontwikkeld. Na de invoering van het Rijksvaccinatieprogramma in 1957 is het aantal gevaccineerde kinderen in Nederland enorm gegroeid, en zijn vele duizenden ziekte- en sterfgevallen voorkomen. Maar in Europa is in de afgelopen jaren het vertrouwen in inentingen en daarmee ook de vaccinatiegraad gedaald. Er woedt een  verhit  vaccinatiedebat,  waarbij  vaak  vergeten  wordt  dat  iedereen eigenlijk hetzelfde doel voor ogen heeft, ongeacht of je nu wel of niet voor vaccinatie  kiest:  het beste voor je kinderen.

In de tentoonstelling ‘Vaccineren Ja!/Nee?’ gaat Het Natuurhistorisch samen met het Erasmus MC in op veelvoorkomende onderwerpen in het vaccinatiedebat om iedereen met wetenschappelijk onderbouwde informatie  te helpen  de fabels van de feiten  te scheiden  en een goed geïnformeerde keuze te maken. In de tentoonstelling kom je erachter hoe vaccinatie  werkt en welke rol groepsimmuniteit daarin speelt. Een tijdlijn met historische  en hedendaagse  attributen laat zien hoe de ontwikkeling van vaccins een vlucht heeft genomen, en hoe vaccineren er in de toekomst mogelijk uit ziet.

Meer informatie lees je hier: https://www.hetnatuurhistorisch.nl/exposities/agenda-overzicht/vaccineren-janee.html