Antibioticaresistentie vraagt om meer dan awareness
Vandaag is alweer de laatste dag van de World Antibiotic Awareness Week. Antibioticaresistentie staat in de top 10 bedreigingen voor de publieke gezondheid en zorgt nu al jaarlijks voor minstens 700.000 doden wereldwijd. Als we geen nieuwe antibiotica vinden, kan dat aantal oplopen tot 10 miljoen per jaar in 2050. Reden genoeg om te zorgen dat het niet alleen bij awareness blijft, toch?
Om antibioticaresistentie tegen te gaan, wordt een breed scala aan acties uitgevoerd en innoveren de bevlogen biotechentrepreneurs erop los. Prachtvoorbeelden van eigen bodem zijn Madam Therapeutics, AgileBiotics en Shanx Medtech. Toch lopen veel bedrijven vroeg of laat tegen enorme uitdagingen aan. En hoewel ook de grootste farmaceuten de afgelopen twee jaar meer actie ondernamen op het vlak van de ontwikkeling en toegankelijkheid tot antibiotica, onder andere met de komst van het AMR action fund, zijn we er nog niet.
Waar Nederland zich hard maakt om dit topic internationaal te agenderen, mag er wat HollandBIO nog wel een tandje bij in de zoektocht naar een haalbaar businessmodel. Want ook als er wél een nieuw antibioticum ontwikkeld wordt, geeft dat bedrijven niet automatisch een bestaansrecht: een bizarre paradox. Niet alleen push, maar ook pull incentives zijn nodig. Laten we er daarom niet alleen toe oproepen, maar er ook zelf werk van maken. Of zoals de Tweede Kamer eerder opriep: bestrijd deze stille pandemie!