← #ondernemershighlights
Bas Oosterman
SentryX

Zorg dat je mensen om je heen hebt die energie en nieuwsgierigheid meebrengen.

In de biotech werken bevlogen ondernemers die impact willen maken. Maar hoe vind je focus in een wereld waar technologie, markt en maatschappij in hoog tempo bewegen? We spraken Bas Oosterman, econometrist en CEO van SentryX, over zijn onverwachte ondernemerspad en de zoektocht naar betere pijnbestrijding na operaties.

Van wiskunde, via strijkijzers naar startup

Na zijn studie econometrie en promotietraject in de bedrijfskunde begon Bas bij Philips. Hij werkte aan consumentenproducten als tandenborstels, waterfilters en strijkijzers. “Daar realiseerde ik me dat ik eigenlijk wilde ondernemen. Philips is natuurlijk gigantisch groot. Je bent steeds meer met andere dingen bezig dan de markt zelf.” Een overstap naar Julius Clinical wakkerde zijn interesse in de life sciences aan, evenals zijn ambitie om producten te ontwerpen die mensen konden helpen.

Een idee op het schoolplein

De echte start kwam onverwachts. Op het schoolplein van zijn twee zoons raakte hij aan de praat met een andere vader, orthopedisch chirurg Jorrit-Jan Verlaan.  “Hij vertelde hoe heftig de pijn is na rugoperaties: patiënten krijgen zware opiaten, vaak met nare bijwerkingen. Zijn idee was om de pijn lokaal te blokkeren, net als bij de tandarts.” Dat idee groeide uit tot een octrooi: een elastische hydrogel-ring met pijnstillend medicijn, die precies op de plek van de botbeschadiging wordt geplaatst. Een innovatie die moet zorgen voor minder pijn en opiaatgebruik na grote operaties en daardoor een sneller en beter herstel mogelijk maakt.

Van woonkamer naar klinische studie

Bas en Jorrit-Jan besloten samen SentryX op te richten. “We begonnen letterlijk vanuit de woonkamer, met alleen een idee en eigen spaargeld. In een samenwerking op het Hubrecht Instituut maakten we de eerste prototypes.” Een zoektocht naar investeerders leidde naar een aantal business angels. “Het waren allemaal ondernemers, die niet alleen super enthousiast waren, maar bovendien goed konden omgaan met de onzekerheid van ontwikkelen. Tot op de dag van vandaag vormt deze groep een belangrijke basis van onze financiering.”

Inmiddels telt SentryX 25 medewerkers en zijn de eerste klinische resultaten veelbelovend. De volgende stap is een grootschalige fase 3-studie.

Cultuur als Superkracht

Naast technologie draait het bij SentryX om cultuur. “We vinden het belangrijk om mensen binnen te halen die passen bij onze cultuur van vertrouwen en samenwerken. We zijn een team van nieuwsgierige mensen. We luisteren goed naar elkaar en zijn transparant. Fouten maken wordt niet afgestraft, zolang we er maar van leren.”

De naam van het bedrijf verwijst naar bescherming tegen pijn én is een knipoog naar een Marvel superheld, Sentry: “Sentry heeft de kracht van een miljoen exploderende zonnen. Voor ons staat dat voor geloven in je eigen kracht en energie.”

Advies voor jonge ondernemers

Bas’ belangrijkste tips? Zorg dat je je product of het probleem dat je probeert op te lossen zelf goed snapt: “We fileren elk probleem net zo lang tot het in een paar zinnen is uit te leggen. Als het dan nog te ingewikkeld is, ben je er nog niet, of klopt het niet.” En niet te vergeten: “Zorg dat je mensen om je heen hebt die energie en nieuwsgierigheid meebrengen en de uitdaging zoeken.”

Wat hem het meest motiveert? De impact op patiënten: “Ik ben als een kind zo blij als er een technische doorbraak is en de chirurgen zeggen dat je idee werkt. Maar wanneer ik hoor dat de patiënt de volgende dag weer rechtop naast zijn bed stond, dat is echt geweldig! Daar doe je het voor.”